Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

TRZYDNIOWA WYCIECZKA DO KRAKOWA I KOPALNI SREBRA W TARNOWSKICH GÓRACH

W dniach 17-19 kwietnia 2024 r. uczniowie klasy III i VII pod opieką nauczycieli p. Renaty Madej, p. Magdaleny Sabeli i p. Sylwii Bińczyk udali się na wycieczkę do Krakowa oraz Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach.

Naszą podróż po Krakowie rozpoczęliśmy z przewodniczką od Wzgórza Wawelskiego. Najpierw wysłuchaliśmy legendy i obejrzeliśmy rzeźbę Smoka Wawelskiego – ważnego symbolu miasta. Po sesji fotograficznej ruszyliśmy do katedry - miejsca koronacji królów Polski, krypt, gdzie pochowano wielu władców i bohaterów narodowych. Dla nas najważniejszy był czarny krucyfiks Św. Królowej Jadwigi – patronki naszej szkoły. Mieliśmy również okazję zobaczyć wieżę Zygmuntowską, skąd podziwialiśmy rozległą panoramę Krakowa oraz wiszący pośród pięciu innych, największy polski dzwon -Zygmunt. Po wysłuchaniu historii związanej z tym obiektem każdy z nas chciał dotknąć serca dzwonu i w myślach wypowiedzieć życzenie, które ponoć ma się spełnić.

Potem Drogą Królewską udaliśmy się na Rynek Starego Miasta. Rynek ten słusznie słynie w Europie ze swego uroku. Jest to wyjątkowe miejsce, które brało udział w wielu historycznych wydarzeniach. Niezmiennymi od lat symbolami Krakowa, które podziwialiśmy są Kościół Mariacki, Sukiennice, Ratusz, pomnik Adama Mickiewicza, Kościół św. Wojciecha, klimatyczne kawiarenki.

Na koniec odwiedziliśmy Muzeum Podziemia Rynku znajdujące się pod Sukiennicami. Podziemia Rynku Krakowskiego to podróż w przeszłość, ożywioną po wiekach przez archeologów. To najstarsze murowane budowle handlowe Krakowa; ozdoby, monety i różnorakie przedmioty zagubione lub celowo pozostawione przez odwiedzających.

W drugim dniu pierwszym punktem programu był Kazimierz, który jest miejscem niezwykle bogatym kulturowo, co można zauważyć podczas jego zwiedzania. Oryginalna architektura oraz kultura tego miejsca wyróżnia się na tle wielu innych polskich zabytków. To właśnie tutaj zamieszkiwali najsłynniejsi żydowscy uczeni oraz artyści, tacy jak malarze, muzycy czy poeci. Kazimierz charakteryzuje się również historycznymi i nieczęsto spotykanymi w Polsce żydowskimi knajpkami z wyśmienitymi specjałami, robionymi wedle starych żydowskich receptur, to także miejsce gdzie znajdują się ciekawe galerie, gotyckie kościoły oraz synagogi.

Kolejną lekcją historii było zwiedzanie Muzeum Podgórza. Główna wystawa zatytułowana Miasto pod kopcem Kraka oraz opowieści przewodniczki przybliżyły nam dzieje Podgórza od czasów najdawniejszych po okres współczesny. Ekspozycja podkreślała fenomen dzisiejszej prawobrzeżnej części Krakowa jako miejsca spotkań wielu narodów i kultur, opowiadała o spektakularnym sukcesie przemysłowym, a także przeniosła nas w sferę podgórskich legend. Pokazała także sylwetki osób, które przyczyniły się do rozwoju Podgórza, tworzyły jego tożsamość, samorządność i dorobek kulturowy.

Ostatniego dnia wyruszyliśmy w Tarnowskie Góry. Głównym celem wyprawy była Zabytkowa Kopalnia Srebra, w której mieliśmy możliwość zapoznania się z historią związaną z wydobyciem rud srebronośnych. Dowiedzieliśmy się, w jaki sposób górnicy pokonywali siły natury, kim byli tarnogórscy gwarkowie oraz jakimi metodami górnicy wydobywali skarby, które zostawiła natura. W ramach wyprawy odkryliśmy także jedyną w Polsce wciąż działającą sztolnię Czarnego Pstrąga, która wzbudziła najwięcej emocji w czasie podziemnego przepływu.

Na wycieczce nie zabrakło oczywiście czasu na upragniony zakup pamiątek i wieczorne integracje klasowe.

Wycieczka dostarczyła nam nie tylko wszechstronnej wiedzy, ale przede wszystkim wielu niezapomnianych wrażeń. Z nostalgią wspominamy już przeżyte przez nas przygody w magicznym Krakowie i jego okolicach. Zmęczeni, ale zadowoleni, pełni miłych wspomnień wróciliśmy do domu.