WŁOSKIE KLIMATY W KALINIE
W oczekiwaniu na nadejście lata uczniowie klasy III wyprawili się w wirtualną podróż na południe kontynentu. Tym razem w ósmym i zarazem ostatnim etapie projektu „Europejskie podróże trzecioklasistów” dzieci poznawały Włochy. Czerwcowymi przewodnikami w tej eskapadzie byli: Mikołaj Frontczak i Wojciech Olek. Kilkuetapowa prelekcja na początku skupiła się na prezentacji podstawowych wiadomości dotyczących m.in. krajobrazu Półwyspu Apenińskiego – kształtu „buta”, symboli narodowych oraz krótkiej nauki podstawowych zwrotów w języku włoskim. Inspirując się popularną piosenką dziecięcego zespołu „Piccolo Coro dell ‘Antoniano” uczniowie bawili się naśladując odgłosy zwierząt, w których prym zajmował słynny włoski pies-podróżnik Lampo – bohater omawianej w czerwcu lektury Romana Pisarskiego pt. „O psie, który jeździł koleją”. Nie zabrakło też prezentacji dzieła Carlo Collodi’ego pt. „Pinokio” wraz z jego filmową adaptacją. W kolejnym etapie projektu zaprezentowano czasy Imperium Rzymskiego. Prelegent przebrany za legionistę omówił elementy jego stroju oraz koszarowe życie w obozie, a także nowatorski sposób przesyłania wiadomości przez dowództwo. We włoskiej prelekcji duże wrażenie zrobił eksperyment chemiczny imitujący erupcję Wezuwisza. Wykorzystano w tym celu właściwości mieszaniny sody i octu. Ostatnim akordem ośmiomiesięcznego klasowego projektu trzecioklasistów było omówienie kulinarnych specjałów mieszkańców Italii zakończone skosztowaniem ich najbardziej znanej w świecie potrawy, czyli pizzy.
Podsumowując tę wirtualną wyprawę należy podkreślić, że dzieci, angażując się w nią, z całą pewnością zdobyły nowe wiadomości i umiejętności z różnych dziedzin – wszyscy prelegenci co miesiąc tworzyli oryginalne opracowania i niekonwencjonalne podejście do tematu. Dzieci były podzielone losowo na osiem par i wirtualnie dotarły do różnych części Starego Kontynentu.
Tekst i foto: Elżbieta Kowalik